849.Aşağıseyit Sudan Koyun Geçirme ve Çoban Bayramı
Koyun Atlatma Geleneği, rivayete göre Çal ve yörede 8 asırı aşkın süredir düzenleniyor. Böylesine önemli
kültür değerini Çal Belediyesi, Uluslararası alanda da tanıtım için önemli çalışmalar yaptı. Çal, Baklan ve Çivril
yöresindeki çobanların katılımıyla sağlana bu yarışma Türk kültürünü yaşatılması adına önem arz ediyor.
Çal yöresi, Oğuz Türkleri tarafından XI. yüzyıl başlarından itibaren yurt tutulmaya başlanmıştır. Yöreyi
Mahmut Bey (Mahmut Gazi), İsa Bey, Hüsamettin Bey, İlyas Bey, Seyit Bey gibi uç Oğuz beyleri fethetmiştir.
1176 Kumdanlı (Miryakefalon) Savaşı’ndan sonra yöreye Oğuz’un Yazır, Kayı, Beydili (Beğdili), Avşar (Afşar),
İğdir, Kınık, Döğer (Döver), Peçenek, Yıva (Yuva), Bayat, Çavuldur (Çavundur, Çandır, Çavdır, Çavdur),
Yüreğir (Üregir), Eymir (Eymür), Salur gibi boyları ve bu boylara bağlı Karamanlı, Çakırlar, Bahadınlar
(Bahaeddinler), Kuyucak, Sülüler, Elvanlı, Kabalar, Hançalar, Alifakihler, Cabarlar, Şapçılar, Dayılar, İcikler,
Çatalobalılar, Kaçarlar, Horzumlar, Sakızcılar, Toklar, Peynirciler, Sindeller, Kaplanlar, Demirciler,
Köseliler, Seyitler, İkizli, Sarıkeçililer, Sarıtekeliler, Karalar, Hadımlar, Meller (Deliler), Büberler,
İnallı (Eyneli) gibi oymaklar yerleşmiştir.
1402’de Timur’un Anadolu seferi sonrasında yöreye ikinci Oğuz göçü gerçekleşmiş ve bölge tamamen
Türkleşmiştir. Çal yöresi, Türk fethinden sonra Selçuklu, Germiyanlı, İlhanlı ve Osmanlı hâkimiyetindedir.
Osmanlı Devleti’nin iskân siyaseti sonucunda yöreye 1700’lü yılların başlarında Danişmendli Türkmenleri’nin
yerleştirilmesi, bölgede bugünkü Oğuz yerleşimini şekillendirmiştir.
Türkistan’da yapılan arkeolojik kazılarda, özellikle kurganlarda, koyuna ve koyundan elde edilen ürünlere
çokça rastlanmaktadır.
Arkeolojik kazıların yanı sıra tarihî bilgiler de Türk Kültürü’nde koyunun önemini bildirir niteliktedir.
12 Hayvanlı Türk Takvimi’nin sekizinci yılı koyun yılıdır. Koyun yılı güzel yıldır, beklenen yıldır. Bu yıl ile
koyunun karakteri arasında benzerlikler bulunur. Koyun yıllarında halk huzur, bereket, bolluk içinde yaşar.
Sovyetler Birliği koyun yılında yıkılmış, Türk cumhuriyetleri koyun yılında kurulmuştur.
Koyun Atlama Geleneğinin temeldeki amacı, kırkım öncesi koyunun temizlenmesidir. Koyun kırkımı törensel
boyuta ulaşınca amaç daha geniş bir çerçeve kazanmıştır. Yöreye yerleşen Yörük-Türkmen boylarının yılın
belirli bir zamanında bir araya gelmesi, Aşağıseyit ve Yukarıseyit Köylerinin kurucuları olan Kurt Ali ve
Seyit Gazi’yi anma, hayvancılıkla ilgili bilgi alışverişinde bulunma, eğlenme gibi amaçlarla tören, günümüze
kadar taşınmıştır.
UNESCO Somut Olmayan Kültürel Miras Listesi’ne giren
8 Asırlık Çal Aşağıseyit Sudan Koyun Geçirme
Çoban Bayramı’nı sizlerinde onurladırmanızı bekleriz..